Інтелектуальна власність на міжнародних маркетплейсах: гайд для підприємців

Інтелектуальна власність на міжнародних маркетплейсах: гайд для підприємців

Інтерес до реєстрації права на інтелектуальну власність (ІВ) зростає з кожним роком. Це й не дивно, враховуючи, скільки переваг дає офіційний документ, особливо в разі несанкціонованого використання вашого витвору чи продукції третіми особами. За даними Всесвітньої організації інтелектуальної власності (WIPO), в період з 2021 по 2022 роки кількість заявок на реєстрацію патентів збільшилась на 3,6%, на реєстрацію товарних знаків –  на 5,5 %, а на промислові зразки – аж на 9,2 %. 

Чому ж право на інтелектуальну власність набуває такого поширення останнім часом? Як захистити свої права та не порушити чужі? Як проходить процедура реєстрації? Відповіді на всі ці та інші питання ви знайдете в нашій статті.

Об’єкти інтелектуальної власності

На початку знайомства з темою визначимо ключове поняття:

  • Інтелектуальна власність – це закріплені законом права індивіда на результат його інтелектуальної чи творчої діяльності.

Поняття «інтелектуальна власність» охоплює декілька категорій, наприклад,  патенти, авторські права, торгові марки, промислові зразки тощо. Кожна з цих категорій містить різноманітні об’єкти ІВ. Розглянемо їх детальніше:

  • Патенти на винахід. Гарантують виключне право винахідника на створений ним продукт та його експлуатацію. Запобігають несанкціонованому використанню винаходу третіми особами. 
  • Патенти на дизайн (промисловий зразок). Встановлюють право власності особи на створений нею оригінальний дизайн промислового продукту чи виробу. Зверніть увагу, що даний вид захисту ІВ розповсюджується тільки на конфігурацію об’єкта, але не на його технічні властивості.

Важливо. Будь-який патент має обмежений термін дії. В залежності від країни, в якій ви його оформляєте, та типу запатентованого об’єкта, документ може бути виданий вам на термін до 25 років. 

  • Торгові марки (ТМ). Реєстрація ТМ захищає право власності на такі об’єкти, як унікальна назва компанії, продукція власного виробництва, бренд, логотип чи конкретний товар. Даний документ захищає підприємців в разі підробки їхніх товарів чи недобросовісного використання третіми особами ТМ, візуалу бренду, характерних елементів логотипа тощо.

Важливо. Відсутність права власності на торгову марку чи конкретний товар може негативно вплинути на ваш бізнес. Адже без офіційної реєстрації використання вашої назви чи копіювання продукції конкурентами не буде визнано незаконним. Це, своєю чергою, може обернутися для вас фінансовими та репутаційними втратами.  

  • Авторське право (АП). Призначене для захисту зовнішньої форми вираження об’єктів, тобто «матеріального втілення» результатів вашої творчої діяльності. Це можуть бути як витвори мистецтва чи літературні твори, так і описи лістингів на маркетплейсах, інструкції, фото та відео матеріали тощо.  

Важливо. Авторське право в більшості країн є дійсним все життя автора та ще 70 років після його смерті. Після завершення цього терміну об’єкт переходить в категорію суспільних надбань.

Отже, право інтелектуальної власності поширюється на найрізноманітніші об’єкти, які вважаються результатом розумової та творчої діяльності людини. Проте важливо розуміти, які є види порушень ІВ, щоб вчасно розпізнати незаконне використання ваших матеріалів.

Які існують види порушення прав інтелектуальної власності?

Порушення прав ІВ – це використання продуктів чужої інтелектуальної та творчої діяльності без згоди автора чи правовласника. Розглянемо три найпоширеніші види порушень:

  1. Порушення авторських прав. Це використання художнього витвору чи цифрового предмета без згоди його власника. Порушенням вважається будь-яка дія з об’єктом захищеним АП, в тому числі продаж, копіювання, публікація і таке інше.

Зверніть увагу. В юриспруденції існує «принцип першого продажу». Це поняття передбачає, що перепродаж вашої продукції, придбаної іншою особою на законних підставах, не є протиправним. Скарга про порушення АП буде задоволена лише у випадку, коли продаж вашої продукції здійснюється вперше та без вашої на те згоди. 

Приклад. На хвилі популярності фільму «Барбі» (2023) команда мережі магазинів «Сільпо» опублікувала в X (Twitter) допис з фото ляльки на фоні своєї фірмової вивіски. Для цієї реклами вони попередньо придбали Barbie, тобто скористалися принципом першого продажу, а тому не порушили АП компанії Mattel, Inc., яка, власне, випускає цю іграшку.

Приклад порушення. А ось ТОВ «Паритет-Тойс» отримало від Mattel, Inc. позов у 2019 році. Позовні вимоги ґрунтувались на тому, що компанія-відповідач порушила авторські права, а саме скопіювала обличчя Barbie для своєї ляльки Асі. Mattel, Inc. просить заборонити випуск ляльки Асі та отримати від ТОВ «Паритет-Тойс» компенсацію. Наразі процес триває, оскільки проводиться судова експертиза об’єкта інтелектуальної власності.

  1. Порушення патентних прав. Здійснення заборонених або неузгоджених з правовласником дій із запатентованим винаходом чи дизайном. Це може бути як виробництво контрафактних товарів, так і повне копіювання виробів, які мають патент. 

Приклад. У 2018 році компанія Williams-Sonoma, яка спеціалізується на продажу кухонного приладдя та товарів для дому, подала позов на один з популярних маркетплейсів. Позов ґрунтувався на тому, що торгова платформа випускала та продавала під власним брендом меблі, що повністю копіювали дизайн Williams-Sonoma.

  1. Порушення прав на торгову марку. Це використання чужої ТМ або такої, що немає розрізняльної здатності з іншою ТМ. Таким чином, споживач не завжди може розрізнити товари та/або послуги різних виробників. Тому на маркетплейсах можна зустріти чимало недобросовісних продавців, які продають під назвою іменитого бренду неякісні підробки.

Приклад. Компанія R&A BAILEY & CO подала заяву до Антимонопольного комітету України про недобросовісну конкуренцію в діях ТОВ «Котнар-М», які виробляли та реалізовували кремові лікери O’Dailys. Схожість тут була не лише у співзвучності назви з назвою BAILEYS, а ще й у вигляді етикетки на пляшці. Власникам компанії BAILEYS вдалось довести, що ці фактори є ознаками порушення їхніх прав на ТМ, тому порушник сплатив штраф у розмірі 3,3 млн грн.

Порушення права на інтелектуальну власність може бути як свідомим, так і ненавмисним. Адже не кожен підприємець має глибокі юридичні пізнання з теми захисту ІВ. Щоб убезпечити себе від неприємностей у вигляді блокування аккаунту на маркетплейсі чи позову від іншої компанії, ознайомтеся з рекомендаціями від фахівців юридичної компанії 4В.

Що потрібно зробити, щоб не порушити чуже право на ІВ?

Щоб ненароком не порушити чужі права на інтелектуальну власність, реалізуючи товари через інтернет-платформи, дотримуйтесь двох головних рекомендацій:

  • Проведіть пошук по торгових марках, перш ніж реєструвати власну та виходити на новий ринок. Так ви переконаєтесь в тому, що ТМ, ідентична до вашої, не була раніше зареєстрована іншою особою. Це допоможе уникнути ситуацій, коли товари, випущені під вашою торговою маркою, юридично вважатимуться контрафактними чи незаконно скопійованими в іншого підприємця. Адже покаранням за таке порушення може стати видалення вашого облікового запису з маркетплейса, а також блокування коштів на рахунку акаунта. Таким чином, пошук по ТМ не тільки убезпечить вас від порушення чужих прав на ІВ, але й гарантує безперебійну роботу на торговому інтернет-майданчику.
  • Проведіть патентний пошук, щоб уникнути претензій та отримати право на реєстрацію власного патенту. Пошук по вже існуючим патентам допоможе вам у двох випадках. По-перше, коли ви захочете подати заяву на отримання виключного права на власноруч розроблений винахід або промисловий зразок (дизайн) продукції. По-друге, якщо ви плануєте почати продавати на міжнародному маркетплейсі, така перевірка дозволить переконатися в законності ваших дій. 

Отже, для уникнення будь-яких непорозумінь з іншими компаніями, необхідно ретельно перевірити, чи немає на ринку схожих торгових марок або виробів з такою ж функціональністю чи дизайном, як у вас. Цей крок є критично важливим для бізнесу, якщо ви плануєте вийти на один з міжнародних маркетплейсів. Адже чим ретельніше ви перевірите унікальність своєї ТМ або продукції, тим менший у вас буде ризик втратити заробіток та зіпсувати репутацію компанії.

Як захистити свою інтелектуальну власність?

Ви вже знаєте, які є види порушень права на інтелектуальну власність та як їх уникнути. Але що робити, якщо ви виявили факт незаконної експлуатації вашої ІВ? 

В такому разі вам необхідно вжити один з наступних заходів: 

  • Зв’язатися з порушником особисто. Якщо на маркетплейсі ви побачили лістинг з точними копіями вашого товару, варто спочатку звернутись до продавця з проханням видалити контрафактну продукцію. В деяких випадках такі мирні переговори дають позитивний результат і порушник видаляє свої пропозиції без втручання третьої сторони (представників чи адміністраторів торгового майданчика).
  • Подати скаргу про порушення вашого права ІВ. В разі, коли недобросовісний продавець відмовився від мирного розв’язання проблеми, ви можете написати скаргу та надіслати її представникам маркетплейсу. Щоб підвищити шанси на позитивну для вас відповідь, слід надати докази правопорушення. 

Важливо. Щоб подати скаргу, вам необхідно мати реєстрацію на об’єкт інтелектуальної власності саме в тій країні, де були порушені ваші права. 

Більшість міжнародних платформ вимагають опис об’єкта, що став причиною подачі скарги. Розглянемо кожен з видів ІВ окремо:

  • Порушення вашого авторського права. Вам необхідно описати продукт, який несанкціоновано використовується третьою особою на маркетплейсі. Також додати посилання на ваш оригінальний товар і вказати його реєстраційний номер.
  • Використання вашої торгової марки. Подати в заяві список товарів, для яких зареєстрована ваша ТМ. Вкажіть дату виходу на ринок під цією назвою та реєстраційні дані. Також потрібно додати посилання на ваш лістинг на маркетплейсі. 
  • Порушення прав на патент. Слід вказати назву вашого бренда та номер патенту, щоб представники платформи перевірили факт порушення прав ІВ. 

Зверніть увагу. Різні торгові платформи висувають власні вимоги щодо заповнення заявки. Проте в будь-якому разі вам потрібно буде надати разом із заявою докази порушення вашого ІВ. Незалежно від того, який саме об’єкт ІВ став причиною подачі скарги, також слід підтвердити ваші виключні права на нього.

При правильній та обґрунтованій подачі скарги ви отримаєте позитивний результат. Тобто обліковий запис недобросовісного продавця буде заморожено або видалено, а його лістинг – заблоковано.

Як оформити права на інтелектуальну власність і де це потрібно робити?

Для успішних продажів на міжнародних торгових платформах та надійного захисту від протиправних дій нечесних конкурентів найкраще рішення – зареєструвати права на свою інтелектуальну власність. Це може бути право власності на ТМ, логотип, винахід чи конкретний товар, що виробляється вашою компанією. 

Зверніть увагу. Захист права ІВ розповсюджується лише в конкретних регіонах. Тому вам необхідно подбати про реєстрацію і в країні, де виробляються ваші товари, і  в країнах, де вони реалізуються. Вам також потрібно отримати відповідні документи на право інтелектуальної власності в тих державах, на ринок яких ви тільки плануєте виходити.

Мадридська угода про міжнародну реєстрацію знаків дещо полегшує процес реєстрації ТМ для підприємців із країн Європи та Азії. Даний договір підписаний у 130 країнах, тому, зареєструвавши свою ІВ згідно з Мадридським протоколом, ви отримаєте захист у кожній із держав-учасниць.

Для просування бізнесу в США чи на американських маркетплейсах вам потрібно звернутися до United States Patent and Trademark Office (USPTO). Саме це відомство приймає та затверджує заявки на реєстрацію торгових марок та патентів. 

Підсумуємо

Вихід на міжнародні маркетплейси відкриває для підприємців перспективні можливості для заробітку й підвищення впізнаваності. Проте будь-який успішний бізнес-план може зазнати невдачі через порушення прав на інтелектуальну власність. При цьому не так важливо – ваш товар почали підробляти чи ви випадково обрали як назву вже зареєстровану чужу ТМ. Адже будь-яка судова тяганина здатна зіпсувати вашу репутацію серед покупців та партнерів. 

Щоб уникнути проблем та захистити свої об’єкти ІВ від несанкціонованого використання, обов’язково зробіть наступні дії:

  • зареєструйте торгову марку, авторське право або патент, щоб отримати ключову перевагу при відстоюванні своїх прав;
  • визначте країни, в яких вам потрібно мати реєстрацію;
  • детально дослідіть процес подачі заявки на реєстрацію, щоб збільшити шанси на отримання документа про права інтелектуальної власності;
  • проведіть патентний пошук та пошук по торгових марках, щоб переконатися, що ви не порушуєте чуже право на інтелектуальну власність;
  • ознайомтеся з інструментами обраної торгової платформи, які допомагають боротися з недобросовісними продавцями.

Зробіть це все самостійно або ж зекономте свій час, звернувшись до професіоналів. Щоб надійно захистити свої права на інтелектуальну власність та безпечно почати продавати на міжнародних маркетплейсах, скористайтеся безплатною консультацією досвідчених юристів компанії 4В!

27 маркетингових порад для кращих продажів в 2023...