Штат чи аутсорсинг: яка команда краще?
Шукаєш як підвищити експертність твого бізнесу? Існує два основні способи отримати важливі для своєї справи навички: найняти більше штатного персоналу або залучити до роботи стороннього зовнішнього експерта (агенції, підрядники, фрілансери, консультанти, тощо), іншими словами, скористатись аутсорсингом.
Аутсорсинг – звична практика передачі бізнес-процесів на виконання стороннім постачальникам. Беззаперечно, він має низку істотних переваг: від економії витрат, підвищення ефективності до покращення конкурентоспроможності бізнесу. З іншого боку, втрата контролю над бізнес-процесами переданими сторонньому експерту (“на аутсорс”) є потенційним ризиком. Варто проаналізувати всі переваги та недоліки, перш ніж приймати рішення про реалізацію тих чи інших бізнес-процесів через аутсорс. Нумо знайомитись!
Переваги аутсорсингу
Кращий фокус на конкретних ділянках бізнесу.
Аутсорсинг може “розвантажити” бізнес та його штатних працівників, дає можливість більше часу приділити побудові його сильних сторін, сконцентруватись на головних задачах бізнесу, сформувати стратегію на майбутнє. Водночас, завдяки аутсорсингу видається можливим самотужки регулювати (скорочувати, нарощувати) обсяги роботи, а також кількість виконавців тих чи інших робіт.
Підвищення ефективності.
Обравши аутсорсингову компанію, що спеціалізується саме на потрібному для твого бізнесу процесі або послузі, можна значно покращити його продуктивність, зокрема ефективність надання послуг, оптимізувати певні процеси. Переважна більшість фрілансерів є вузьконаправленими експертами з певних дисциплін, наприклад, дизайнери, розробники, їх можна легко знайти на таких ресурсах як Upwork або Freelancer. Це означає, що реалізація проектів може просуватись значно швидше, відповідно, на ринку швидше з’явиться новий продукт чи послуга.
Контроль витрат.
Аутсорсинг видається дешевшим та більш ефективним. Кошти заощаджені на аутсорсингу можна використати для майбутніх інвестицій в інші сфери твого бізнесу. Водночас, можливість знаходити робочі кадри по всьому світу дозволяє скористатись так званим “доларовим арбітражем”, тобто скористатись перевагами різниці цін на різних ринках праці.
Розширення діапазону можливостей.
Аутсорсинг може надати твоєму бізнесу доступ до можливостей, послуг та спеціалістів, які раніше були недоступними або взагалі недосяжними завдяки розширенню локальної географії до масштабів глобальної.
Збільшення конкурентних переваг.
Аутсорсинг допомагає значно підвищити рівень експертизи твого бізнесу і, як наслідок, покращити систему його організації. Аутсорсинг також робить бізнес більш гнучким та адаптивним до постійних викликів та змін на ринку, забезпечуючи між тим економію витрат, покращуючи рівень обслуговування клієнтів.
Спрощені умови співпраці.
Аутсорсинг є ідеальним рішенням для реалізації короткострокових проектів для яких потрібні кадри, що закривають потреби такого одноразового проекту. Якщо потреба у виконанні тих чи інших робіт/послуг відпадає, зі стороннім постачальником легше припинити співпрацю. Водночас, зникає потреба в постійному офісному приміщенні.
Недоліки аутсорсингу
Терміни виконання робіт/надання послуг – можуть значно відрізнятись від встановленого строку. Деякі фрілансери затягують строки виконання проекту, віддаючи перевагу більш високооплачуваним проектам, які наразі є у них в роботі. Дорожчі проекти, як правило, виконуються першими.
Конфіденційність та безпека – часто під загрозою. Інтелектуальна власність часто-густо підпадає під небажане розголошення. Тому варто краще придивлятись до тих, хто виконуватиме для тебе фріланс. Завдяки таким сайтам як LinkedIn та Facebook можна отримати приблизне уявлення про потенційних кандидатів.
Недостатня гнучкість умов співпраці – умови контракту можуть виявитись занадто жорсткими аби враховувати зміни.
Труднощі управління – зміни всередині самої аутсорсингової компанії можуть призвести до затримок в роботі.
Нестабільність – нерідко аутсорсингові компанії несподівано покидають ринок, що також варто зарахувати до ризиків.
Ризики закордонного аутсорсингу – будучи потенційно більш економічним, закордонний аутсорсинг може приховувати в собі додаткові витрати, зокрема такі, що передбачають вибір/передачу постачальника, звільнення або тимчасове припинення співпраці з місцевими працівниками, яких немає можливості перемістити за кордон, тощо. Управління закордонним аутсорсингом може додатково ускладнюватися часовими поясами, розбіжностями у мові й культурі працівників.
Для порівняння розглянемо особливості традиційної співпраці зі штатними працівниками.
Переваги штатної команди
Цінність штатної команди в її достаменному розумінні культури та бізнес-цілей компанії.
Штатні працівники забезпечують безперервність бізнес-процесів, виконуючи щодня операційну діяльність компанії, спілкуючись з клієнтами, покупцями.
Нижча “Плинність кадрів”, тим паче, якщо бренд бізнесу є достатньо впізнаваним.
Клієнти мають більшу впевненість у продуктах чи послугах, якщо в них побудовані тісні стосунки з відповідальними людьми компанії.
Більш вірогідна, конфіденційність інтелектуальної власності. Додатково, можна підписати з працівниками угоду про невикористання конфіденційної інформації з метою отримання конкурентних переваг, в разі, якщо вони йдуть з компанії.
Технічні питання швидше вирішуються в штатних командах. Штатні працівники можуть спрямувати всю свою увагу на швидке розв’язання проблеми, на відміну від фрілансерів, які, виконуючи завдання, керуються правилом “по черзі”.
Недоліки штатної команди
Левову частку витрат складають заробітні плати працівників та численні пільги.
Процес пошуку працівників, інтерв’ю, домовленостей займає достатньо багато часу, а в разі, якщо працівник йде, все потрібно починати спочатку. Інструктаж та тренування новачків також коштує недешево. При цьому, контракти з працівниками є не надто гнучкими, не передбачають миттєвих змін, на відміну від постійних коливань економіки.
Знайти висококваліфікованих працівників достатньо важко, особливо в маленьких містах. Переважна більшість адекватних спеціалістів вже працевлаштована.
Статегія “змішування” персоналу
Наразі компанії користуються перевагами так званого “змішаного персоналу” в межах “blended talent strategy” (стратегія “змішування” робочих кадрів), що полягає в комбінуванні аутсорсингового та штатного персоналу. Це дозволяє компаніям формувати гнучкі, економічно ефективні робочі команди, що відповідатимуть модерним потребам бізнесу протягом тривалого періоду часу. Якщо ти хочеш випробувати стратегію “змішування” робочих кадрів, зокрема вперше формуєш таку команду, ось декілька порад:
- З´ясуй, якій ділянці бізнесу аутсорсинг “піде на користь”. Основні його напрямки повинні спиратись на штатних працівників, в той час як вузькоспеціалізовані, особливі, сезонні його елементи можуть підтримуватися аутсорсинговими силами.
- Визнач конкретні задачі та потреби твого бізнесу в людських ресурсах: на кожному рівні організації = від директорів, штатних працівників до фрілансерів.
- Співпрацюй з надійним кадровим агентством, що спеціалізується у твоїй галузі. Агентство, як правило, має більше досвіду оцінки кваліфікованих, потрібних для виконання роботи людей.
Завдяки коливанням на ринку, а також платформам фрілансерів, що постійно розширюються, найкращі працівники твоєї організації в будь-який момент можуть змінитися. Для того, щоб залишатись конкурентоспроможним необхідно бути готовим постійно регулювати кількість аутсорсингового персоналу в залежності від потреб бізнесу, його різкого зростання, забезпечення важливими навичками.
Як бачимо, кожна з опцій може стати релевантною, в разі, якщо ти точно визначився з потребами бізнесу. Як би там не було, радимо керуватись у своєму виборі трьома критеріями оцінки: вартість, експертиза, гнучкість.